Stroomvoorspellingen tijdens WK zeilen 2010 Scheveningen

Stroommetingen en FINEL modellering van gedetailleerde stroomvoorspellingen
Nederlands Olympisch Zeilteam, Watersportverbond
Scheveningen, Nederland

Stroommetingen en levering gedetaileerde stroomvoorspellingen

Het WK470 zeilen 2010 vond plaats in Scheveningen, Nederland. Om optimaal gebruik te maken van wind en stroming in deze omgeving heeft Svašek Hydraulics tijdens de trainingen en wedstrijden de stroomvoorspellingen aan het Nederlands Olympisch zeilteam geleverd. Het Nederlandse zeilteam Berkhout / Westerhof heeft de gouden medaille gewonnen in de 470-klasse, mede dankzij de nauwkeurige actuele voorspellingen van Svašek Hydraulics.

Na de goede ervaring tijdens de Olympische Spelen 2008 in Qingdao heeft Svašek Hydraulics opnieuw stroomvoorspellingen aan het Nederlands Olympisch zeilteam geleverd, zowel tijdens de trainingsperiode als tijdens het WK zelf. Hiermee kan de kennis bij de zeilers over de stroming in het worden gebied vergroot, wat de kans op een goed resultaat tijdens de wedstrijden verhoogd.

Om nauwkeurige actuele voorspellingen te leveren, heeft Svašek Hydraulics gebruik gemaakt van het zelfontwikkelde numerieke stromingsmodel van de Noordzee (FINEL). Het model is verfijnd in het zeilgebied om zo gedetailleerde stromingspatronen in dit gebied te verkrijgen. Daarnaast heeft Svašek Hydraulics stroommetingen uitgevoerd, waarmee het model succesvol is gekalibreerd. De metingen zijn uitgevoerd met een ADCP, bevestigd aan een vaartuig. Zowel de snelheid als de richting van de stroming is over de volledige waterdiepte gemeten.

Met het gevalideerde model leverde Svašek Hydraulics de voorspellingen van de stroming aan het oppervlak op een tien minuten interval tijdens het WK 470, 2010.

De voorspellingen hebben onder andere bijgedragen aan het behalen van de gouden medaille van het Olympische Nederlandse zeilteam 470-klasse, bestaande uit Lobke Berkhout en Lisa Westerhof.

Neem contact op met Marloes van den Boomgaard.

Marloes van den Boomgaard