TUDFlow3d is een volledig driedimensionale CFD (computational fluid dynamics) solver die turbulente stroming kan simuleren op een engineering schaal. De Large Eddy Simulation benadering wordt gebruikt om de invloed van de turbulentie vast te leggen; vandaar dat de belangrijkste grotere eddies worden opgelost in plaats van gemodelleerd zoals in RANS. Dichtheidsstromen kunnen worden opgelost, bijvoorbeeld warm / koud waterafvoer, zoutgehalte, sedimentvervoer.
TUDFlow3d is gebaseerd op een numerieke code van de TU Delft en verder ontwikkeld om toepasbaar te zijn op engineering schaal bij Svašek Hydraulics. Het maakt gebruik van een snelle solver op gestructureerde roosters en loopt parallel door MPI. Typische rekentijden zijn in de orde grootte van 1 dag voor zeer gedetailleerde berekeningen met 1 tot 50 miljoen gridcellen.
Voor details over TUDflow3d zie: (2015) De Wit, L. 3D CFD modelling of overflow dredging plumes. Ph.D. Thesis, Delft University of Technology, Delft.
TUDFlow3d is succesvol toegepast voor:
- Lozing van sediment pluimen door een varend baggerschip inclusief de interactie met de scheepsschroeven en de zeebodem;
- Turbulente kanaal stroming;
- Turbulente stroming langs objecten;
- Gestratificeerde turbulente stroming;
- Dichtheidsstroming;
- Transport van gesuspendeerd materiaal voor cohesief en non cohesief sediment, turbiditeitsstroming;
- Transport van tracers.
Enkele voorbeelden van publicaties met TUDflow3d zijn:
- Radermacher, M., De Wit, L., Winterwerp, J.C. and Uijttewaal, W.S.J., 2016, Efficiency of hanging silt screens in crossflow. Journal of Waterway, Port, Coastal and Ocean Engineering, 142 (1).
- De Wit, L., 2015, 3D CFD modelling of overflow dredging plumes. Ph.D. Thesis, Delft University of Technology, Delft.
- De Wit, L., Talmon, A.M. and Van Rhee, C., 2015, Influence of important near field processes on the source term of suspended sediments from a dredging plume caused by a Trailing Suction Hopper Dredger: the effect of dredging speed, propeller, overflow location and pulsing. Environmental Fluid Mechanics.
- De Wit, L. and Van Rhee, C., 2014, Testing an Improved Artificial Viscosity Advection Scheme to Minimise Wiggles in Large Eddy Simulation of Buoyant Jet in Crossflow. Flow, Turbulence and Combustion, 92 (3).
- De Wit, L., Keetels, G. and Van Rhee, C., 2014, Turbulent interaction of a buoyant jet with crossflow. Journal of Hydraulic Engineering.
- De Wit, L., Talmon, A.M. and Van Rhee, C., 2014, 3D CFD simulations of trailing suction hopper dredger plume mixing: comparison with field measurements. Marine Pollution Bulletin.
- De Wit, L., Talmon, A.M. and Van Rhee, C., 2014, 3D CFD simulations of trailing suction hopper dredger plume mixing: a parameter study of near field conditions influencing the suspended sediment source flux. Marine Pollution Bulletin.

ONTWIKKELAARS
- Svašek Hydraulics
- TU Delft
HOOFDKENMERKEN
- 3D turbulente stroming
- sediment transport
- dichtheidstromen (warm/koud, saliniteit, sediment)
- large Eddy Simulation


