Rivierberekeningen Vecht en IJssel delta

Rijkswaterstaat
Vecht en IJssel delta
2005

In het noordwesten van Nederland zijn de rivieren IJssel en Vecht de belangrijkste rivieren die in het IJsselmeer stromen. Samen met het Kampenereiland heet dit gebied de Vecht en IJssel delta. In de delta is om veiligheidsredenen de Ramspolkering gebouwd.

Rijkswaterstaat vroeg Royal Haskoning en Svašek Hydraulics om de hydraulische condities voor de hoofddijken in de Vecht en IJsseldelta te berekenen. Hiervoor heeft Svašek 4.500 berekeningen uitgevoerd met het WAQUA-model van de delta, met verschillende combinaties van windsnelheid, windrichting, stroomafvoer en falen van de Ramspolkering. Alle resultaten werden automatisch gecontroleerd voordat ze in de volgende berekening werden gebruikt. Ten slotte werden de hoge waterstanden met een overschrijdingsfrequentie van 1/4000 jaar berekend.

De berekeningen werden ook gebruikt om kennis op te doen van het hydraulische systeem van de Vecht en IJssel delta.

Neem contact op met Sam Bom

Sam Bom