Metingen scheepsgeïnduceerde stroming en krachten
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam (GHA) overweegt nieuwe ligplaatsen te ontwikkelen voor de binnenscheepvaart, parallel aan de vaarweg, in het Noorzeekanaal. Dit kanaal verbindt de haven van Amsterdam met de sluizen in IJmuiden en is ongeveer 15 km lang. Het GHA wil graag weten wat de te verwachten waterbeweging en troskrachten zijn bij ligplaatsen parallel aan het Noordzeekanaal.
Een initiële haalbaarheidsstudie voor de nieuwe ligplaatsen heeft aangetoond dat problemen met betrekking tot de bewegingen en afmeerkrachten van afgemeerde binnenvaartschepen zouden kunnen worden veroorzaakt door het passeren van grote zeeschepen. Voor de haven van Amsterdam was deze studie de reden om een meetprogramma te laten uitvoeren naar deze aspecten.
In een periode van 3 dagen zijn tijdens het passeren van 19 grote schepen de waterbewegingen, de afmeerkrachten en de scheepsbewegingen van een afgemeerd binnenvaartschip gemeten.
De conclusies van deze metingen en de daaruit volgende analyse zijn:
- De golflengte van de primaire golf zoals gemeten nabij het afgemeerd schip heeft een lengte van ongeveer 2 keer de lengte van het passerende schip.
- Een herziening van de berekeningsmethode is nodig om de statische afmeerkrachten van het afgemeerd schip te bepalen.
- De verwachte maximale afmeerkrachten en bewegingen van een afgemeerd schip evenwijdig aan de kanaal-as blijven door passerende schepen binnen acceptabele grenzen.

OPDRACHTGEVER
Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam
LOCATIE
Amsterdam
DATUM
2003
DIENSTEN
Metingen van troskrachten, bewegingen afgemeerd binnenvaartschip, waterbeweging tgv scheepspassage