Advies grondverzet metrostations Noord/Zuidlijn
De Noord/Zuidlijn is de naam die wordt gegeven aan de metrolijn die onder het centrum van Amsterdam wordt aangelegd. De lijn verbindt de woonwijk in het noorden van de stad met de kantoorlocaties aan de zuidelijke rand van de stad. De metrolijn zal ongeveer 9,5 km lang zijn en ongeveer 4 km onder de grond lopen.
De ondergrondse stations langs de route worden verbonden door geboorde tunnels (6,5 meter in diameter). Deze metrostations worden gebouwd in diepe opgravingen, 25 tot 30 meter onder straatniveau. Het bouwproces zal plaatsvinden in een druk stedelijk gebied, in de nabijheid van de vele historische gebouwen die op houten palen zijn gefundeerd.
Svašek Hydraulics heeft een referentieontwerp gemaakt voor de voorgestelde werkwijze voor het uitgraven, zowel hydraulisch als droog, van de metrostations Voorplein, Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan, de drie caissons die het startpunt zullen zijn van de geboorde tunnels en de tunnelschacht onder het Centraal Station van Amsterdam (NS).
Elke ontgravingslocatie heeft een specifiek, uniek graafproces. Het referentieontwerp omvatte ook productie- en kostenramingen voor elke graafmethode.

OPDRACHTGEVER
Gemeente Amsterdam
LOCATIE
Amsterdam,
DATUM
2000 – 2002
DIENSTEN
Uitwerking natte en droge ontgravingsmethodiek,
productie berekeningen,
kosten schattingen.